Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Анализи
Галерии
Личности
RSS
Всички
Спортни
Политически
Общество
Пловдив възвръща изгубените си позиции в бизнеса
Източник: News.Plovdiv24.bg 12:09 / 10.09.2007 Отпечатай Изпрати
© bg-transport.com
Когато трябва да се измерва стандартът на живот в един град или държава, верен показател за това е броят на новородените деца. Ако те се увеличават, то качеството на живота там става по-добро. Ако вземем данните за броя на новородените в Пловдив през 2006 г. - три пъти повече от предходната, то животът в града и региона със сигурност е станал много по-добър. Може би затова и голяма част от пловдивчани, които са напуснали Града на тепетата през годините на прехода, днес се завръщат. Със сигурност принос за възраждането на Пловдив има и завидното място на града по индекс на престъпността - на 23-о място от 28 областни центъра.

Закъснялото и по-бавно икономическо развитие обаче спаси града от крайностите на строителния бум. За разлика от други големи икономически центрове Пловдив запази и доразви своя облик, избягвайки опасността старият град да заприлича на тези в Созопол или Несебър или възрожденските къщи на главната улица да бъдат заменени от модерен търговски център.

През последните години Пловдив се опитва бързо да върне изгубената си втора позиция в икономиката на страната. Благоприятни фактори за това са централното географско разположение и сравнително добрата инфраструктура. Пловдив има международно летище, в близост до града минава автомагистрала "Тракия", има добре развита система от първокласни пътища и железопътна мрежа.

През последните пет-шест години общината заяви претенции да стане най-голямата икономическа зона в България, където се установиха фирми като "Либхер" и "Сокотаб". По данни на местната търговска камара в региона работят над 24 хил. компании. С всяка година нараства процентът от брутния вътрешен продукт (БВП), който Пловдив осигурява на страната. Годишният ръст на местния БВП е 12-13%. Приходите от всички отрасли на икономиката за 2005 г. надминаха 9.4 млрд. лв., което с 88% повече в сравнение с 2001 г. Общата маса на печалбата за този период е била повишена над 4.5 пъти. Процентът на безработицата е около 7. 2%, доста под средния за страната.

Пловдив е административен център на Южния Централен район за планиране. В него влизат областите Пловдив, Кърджали, Смолян, Стара Загора и Хасково. Това го прави един от най-мощните икономически региони в страната. Благоприятните почвени и климатични условия са предпоставка за отглеждане на култури като фъстъци, ориз, ръж, памук, маслодайна роза, лавандула, мента и други селскостопански растения, които не се отглеждат в други райони на страната или се срещат в ограничени количества.

Въпреки традиционно добре развитото земеделско стопанство основният фактор за икономическото развитие на района е ръстът на производството. Допреди няколко години икономиката на Пловдив се крепеше основно на пазара на услуги. Днес ситуацията е променена и основните инвестиции в региона са насочени към производството. През 2005 г. разходите за придобиване на дълготрайни материални активи са надминали 800 млн. лв., като са се увеличили двойно за пет години. Близо 58% от тези средства са насочени към индустрията, снабдяването с енергия и строителството. Най-много средства са вложени в производството на хранителни продукти, текстил и облекла, машини, сгради.

Един от проблемите, с които се сблъсква градът в момента, са административните граници на общината, които почти напълно съвпадат с очертанията на града. Заради нарастването на инвестициите, които през 2005 г. са били 465 млн. щатски долара и изграждане на нови производства част от фирмите се прехвърлят в съседни общини. Такъв е случаят с изграждащата се в момента икономическа зона в с. Радиново.

Намирането на специалисти е другият сериозен проблем, с който се сблъскват компаниите в региона. Пловдивската фирма "Хъс", която е сред лидерите в страната в търговията с метали, ламарина, желязо и винкели, е решила този проблем, като е започнала сама да провежда обучения за своите служители, за да повишава квалификацията им. Това обяснява Димитър Моллов, мениджър продажби на компанията, която миналата година спечели приза за най-добра фирма в региона. Курсове за обучение организира и търговската камара.

Хитовият сектор на българската икономика през последните години - туризмът, намира своето място и в Пловдив. В момента общината подготвя програма за управление на туризма. Акцент в нея ще е вътрешният туризъм. Лесно е да се прави туризъм на морето или в планината, по-трудно е да привлечеш хората с исторически, културен или СПА туризъм, смята местният бизнес. Като вариант за отдих в региона се разработва и виненият туризъм в подножието на Родопите. "Трябва да умееш да мечтаеш и да съчетаваш мечтите си с интересите на хората", казва кметът на града Иван Чомаков. Развитието на Пловдив в последните години показва, че това вече се прави.

Пловдив произвежда около 8.3 процента от брутния вътрешен продукт на страната по данни от 2006 г. Най-бързо развиващите се отрасли на общината са търговията, транспортът, комуникациите, туризмът. От гледна точка на инвестициите с най-голям дял е промишлеността, следвана от търговията. Пловдивският панаир е сред най-големите дружества по показател печалба в общината. Сред големите компании са още "Пловдив- БТ" АД, "Електроразпределение - Пловдив" ЕАД, "Либхер - Хусгерете Марица", "Сокотаб България" ЕООД, "Филкаб" АД, "Драгиев и Ко" ООД, "Хъс" ООД, "Булком плюс" ЕООД, "Герхард" ЕООД и т.н. В този списък попадат още комбинатът за цветни метали КЦМ АД, захарният комбинат "Кристал", производителят на опаковки "Дунапак Родина" АД, козметичната "Ален мак" АД и др. В Пловдив се произвеждат и обувките на "Флавия", майонеза "Краси" и хранителните продукти на "Белла България".

Д-р Иван Чомаков е в края на втория си мандат като кмет на Пловдив. Преди две седмици той обяви, че няма да се включи за трети път в надпреварата за кметското място. И двата пъти е избиран като кандидат на СДС и коалициите около синята партия. Преди да стане кмет, две години е бил депутат от групата на СДС. На последните местни избори през 2003 г. Чомаков спечели на балотаж с близо 34%, а опонентът му от БСП Захари Георгиев взе близо 28%. В пловдивския общински съвет нито една от петте политически групи няма самостоятелно мнозинство. Лявата "Коалиция за Пловдив", която издигна Захари Георгиев, има 15 представители в общинския съвет. ОДС разчита на 13 съветници. НДСВ и ВМРО имат по петима общинари, а ДПС - трима. Девет са независимите съветници.Бюджетът на общината за 2007 г. е близо 200 млн. лв. Населението на Пловдив е около 340 хил. души.

Информация: REGIONI.dnevnik.bg 










Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Юноши на Ботев - сезон 14/15
Лятна селекция и подготовка в Ботев 15/16
ДЮШ на Локо 2015/2016
Мюфтийството иска собствеността върху общински имоти
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Ако изборите бяха днес, коя от тези личности бихте подкрепили за кмет на Пловдив?
Иван Тотев (ГЕРБ)
Георги Гергов (БСП)
Славчо Атанасов (ПФ)
Дани Каназирева (Съюз за Пловдив)
Георги Титюков (Кауза Пловдив)
Димитър Шишков (РБ)
Павел Шопов (Атака)
Венцислав Каймаканов (ДПС)
Валентин Петров (АБВ)
Друг кандидат
Не съм решил/а

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:
За контакти
За реклама
Правила
©2004 - 2015 Медия груп 24 ООД. Plovdiv24.bg - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на Медия груп 24 ООД. Мненията изразени във форумите и коментарите към статиите са собственост на авторите им и Медия груп 24 ООД не носи отговорност за тях. Поставянето на връзки към материали в Plovdiv24.bg е свободно. Сайтът е разработен от Медия груп 24 ООД.
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: