ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Агро
Забраняват споделеното пътуване?
Автор: Екип Plovdiv24.bg 16:55 / 23.06.2016Коментари (42)21771
© Plovdiv24.bg
Българските власти правят поредна стъпка в посока контрол и забрана за споделеното пътуване. Внесени от кабинета за разглеждане в парламента промени в Закона за автомобилните превози предвиждат дирекция "Автомобилна инспекция" (ДАИ) вече да има специални правомощия, за да установява дали има случаи на така нареченото споделено пътуване.

С промяната се дава правомощие на служителите на ДАИ да изискват сведения и от пътниците в дадена кола.

"Това правомощие е необходимо за установяване на вида на превозите - дали са срещу заплащане, или не, което има огромно значение при установяване на нарушенията, извършени от лица, които превозват пътници на цената на билета, а твърдят, че не получават цена за извършването на превоза", се казва в мотивите на правителството.

Там е записано още, че събирането на сведения от превозваните лица е способ за събиране на доказателства в административно-наказателното производство, което в момента е невъзможно.

Темата за регулирането на т. нар. "споделено пътуване" нашумя особено през последните месеци, след като стана ясно, че финансовото министерство е предложило по време на среща между превозвачи и депутати от транспортната комисия сайтовете за споделено пътуване да бъдат забранени и подложени на специален филтър, подобно на хазартните сайтове без лиценз.

Сайтовете бяха нарочени, след като регионалното министерство разгневи превозвачите с намерението си да въведе тол такси за ползването на магистралите. Последваха протести и бурни реакции, както и коментари на превозвачи колко е голям сивият сектор.

Въпросът е обаче, че трудно може да бъде разграничено дали едно споделено пътуване е приятелска услуга или пък бизнес. Например, нормално е в голям град колеги от един квартал да пътуват заедно за работа и да си разделят парите за горивото. Или пък човек да вози приятели и познати, като тръгне нанякъде.

На въпрос поради какви причини Министерството на финансите предлага да бъде въведен филтър в интернет върху сайтовете за споделено пътуване от там отговориха следното:

"Анализът показва, че значителна част от споделените пътувания се осъществяват чрез социалните мрежи или специализирани интернет сайтове, като споделени пътувания се организират както за вътрешни и международни превози на пътници, така и за таксиметров превоз. 

От специализираните интернет сайтове е видно, че много голяма част от споделените пътувания се извършват регулярно и по определени маршрути и график, което ги превръща в дейност по занятие, а не еднократно и случайно събитие. Тази тенденция придобива все по-голяма мащабност, което налага предприемането на спешни и ефективни мерки".

Засега финансовото министерството не е правило анализ какви са загубите за бюджета от нерегламентирания превоз на пътници. В момента такъв се прави от Националната агенция за приходите (НАП).

Автобусните превозвачи пък твърдят, че сивият сектор е 50 на сто от превозите в страната и 70 на сто по международните линии.

Споделеното пътуване е част от едно ново за света явление - споделената икономика. Концепцията за споделяне, вместо за купуване, известна като Sharing economy, става все по-популярна.

Вместо да харчиш пари за хотел можеш да наемеш временно апартамента на местен жител чрез платформата Airbnb. Можеш да спестиш, като споделиш автомобила си, чрез Uber или друга подобна плаформа. Благодарение на мобилните технологии потребителят може да сподели почти всичко, което не ползва или ползва малко.

Икономическият потенциал на "икономиката на споделянето" през следващите години ще достигне 110 млрд. долара, твърди Economist. По оценка на Рейчъл Ботсман, автор на книга за "Икономиката на споделянето", в момента пазарът на отдаване под наем на неползвани вещи възлиза на 26 млрд. долара, а в глобален план вече има над 10 000 предприятия, които залагат на споделянето като бизнес модел.

Липсата на държавно регулиране и данъчно облагане са част от причините за бума на споделената икономика в световен план през последните години, пише Десислава Николова от Института за пазарна икономика. 

Според нея дори да е верен аргументът, че сайтовете за споделено пътуване реално се използват от превозвачи в сивия сектор, реакцията на властите към тези нови форми на икономически отношения илюстрира тяхната неспособност да влязат в крак с новата икономика.

С нови текстове кабинетът предлага да се изисква свидетелство за психологическа годност и на шофьорите, които превозват хора и товари за собствена сметка. 

Те са пълноправни участници в движението и могат да се причислят към професионалните шофьори, затова изключването им от обхвата на водачите, за които е нужна психогодност, не е обосновано, се мотивират от правителството.

Източник: investor.bg








Зареждане! Моля, изчакайте ...
0
 
 
Значи, ако копърката ми вземе 8 лева и кара незаконно, не издава касови бележки и вони на цигари и джибра, това не е проблем?! А ако ме качи някой случаен човек или с уговорка, това е проблем?! Най-много ме дразни някакви паляци да ми казват как и за какво да си похарча парите?! Ами междуградските автобуси - да не би да отчитат всеки лев?! кОр! И откога ДАИ ще играе ролята на полиция?!
0
 
 
Да си берат лайката ....ще пътувам с който си искам.
0
 
 
А таксиджиите,тарикати които обират пътниците чакащи за автобуса? Хайде моля,идвайте на цената на билета!Това какво се нарича.Наглост,хитрост или.....
+1
 
 
Това е АБСОЛЮТНО противозаконно ! Противоречи и на Европейските и българските закони!
-1
 
 
Следващата стъпка е да забранят да се храним в къщи, защото магазините подбиват цените на кръчмите и от там бизнеса им се срива :) :) Смях в залата!
0
 
 
Това не е нормално, в САЩ го поощряват тук го забраняват
+1
 
 
Поредната новина, която доказва, че за пореден път България икономически се движи 50 години назад от развития свят, а като начин на мислене сме още в каменната ера! При положение, че това със споделянето е една нова и напредничава индустрия за 110 млрд. долара годишен оборот в света (!!!!), вместо да яхнем вълната на новото и модерното и да регламентираме тази пазарна ниша, така че държавата да печели от нея и всички да са доволни, ние ЗАБРАНЯВАМЕ! Кои сте вие, че да забранявате прогреса бе, мръсни циментирани комунистически чиновнически тикви прости! Също както стана с Юбер- отново забранихме една нова и много удобна услуга, за да угодим на вмирисаните, раздрънкани и прескъпи таксита.
0
 
 
Споделеното пътуване е част от едно ново за света явление ?!?!?! Германия не мисли така :D
0
 
 
Прост народ , проста държава! Така се управляват, неграмотните!
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.

Още новини от Национални новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Март 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Здравко Жилов загуби брат си, снаха си и двете им деца при пожар
ТВ и шоу сезон 2023/2024 г.
Ботев в Първа лига, сезон 2023/2024
ФК Марица във Втора лига, сезон 2023/2024
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Кой е най-успешният демократичен кмет на Пловдив през последните години?
Д-р Гарабед Томасян
Спас Гърневски
Д-р Иван Чомаков
Славчо Атанасов
Иван Тотев
Здравко Димитров
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: