ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Музика
Личности
Културни
Кино
Други
По море: От Бургас до Истанбул и разходка до родната Амазонка
Източник: в. "Труд" 09:04 / 10.06.2018 Отпечатай Изпрати
©
Има идеи да се възродят крайбрежните круизи в Черно море - корабчета отново ще возят туристи до Балчик, Белослав и Албена, Камчия. В миналото това беше истински хит и за българските, и за чуждестранните летовници. Мнозина помнят вятъра в косите при прехода с кометите от Варна до Несебър.

13 корабчета на подводни криле пореха морето с 60 км/ч, а билетът струваше 4,20 лв. Автобусите вземаха с около левче по-малко, но острите завои по трасето накланяха везните в полза на морските крайбрежни круизи. Според стари морски вълци в средата на 70-те години годишно държавните тогава комети са возели над 600 000 души. Въпреки това експерти са категорични, че и в пиковите години този вид транспорт е бил губещ и се е издържал единствено благодарение на дотациите.

Отдавна ги няма и пътническите кораби, които до 70-те години поддържаха крайбрежното плаване по цялото Черноморие, а после пореха вълните до Одеса и Истанбул. “Варна", “Несебър" и “Васил Коларов" са нарязани за старо желязо. Няма го и малкото корабче “Мичурин", което през соца разхождаше летовници от несъществуващия днес мост на Рибарския плаж до нос Галата, където има китно диво плажче.

До 1987 г. оцеляват 6 от кометите, а през 1994 г. е спряна и последната. Опит да бъдат възродени морските връзки на подводни криле между Варна и Бургас през 2011 г. направи бургаска фирма. Комети тръгнаха от и до Варна за 55 лв., но бизнесът се оказа нерентабилен и линията затихна след два сезона.

От старата туристическа флотилия оцеля само бившето правителствено корабче “Атанас Димитров", което е в състава на Българския морски квалификационен център, но не се експлоатира. “Този кораб не е мъчен, в него още има хляб и след ремонт може да се ползва", смята Максим Петков, който е и председател на Националния съюз на превозвачите.

След 26 г. затишие гостите на Варна отново ще могат да пътуват по море до различни точки по Северното Черноморие. Консорциум, в който влизат няколко транспортни фирми, открива линия до Златни пясъци и Балчик. Ще я поддържа докараният миналата година от Истанбул кораб “Фентъзи", който побира 149 пасажери, съобщи пред “Труд" неговият представител Максим Петков.

Цената на морската разходка до Златните ще е 10 лв., а до Балчик – 20 лв., като за организирани групи ще има и варианти за посещения на Албена и Двореца в Балчик с екскурзовод. Предстои графикът на кораба да бъде обявен, като при всеки курс ще бъдат пазени и места за пасажери, дошли до Морска гара в последния момент, гарантира Петков.

Втора линия ще свързва ежедневно Варна и Белослав. Тя ще бъде открита на 14 юни. Билетът за пътуване по езерото с корабчето на община Белослав “Белла" ще струва 10 лв. След като варненското кметство влезе във владение на отдаденото от държавата пристанище в кв. Аспарухово, “Белла" ще спира и там, а за деца от летните зелени училища и за организирани групи туристи ще предлагаме пакетни оферти с посещения на три музея, допълни Петков. Според него при успех на инициативата догодина тя може да се разшири с възраждане на крайбрежните линии от Северното към Южното Черноморие.

Текат преговори скоро пътнически кораб да пори вълните между Бургас и Истанбул. От два месеца насам ръководството на пристанище Бургас работи по тази идея. “Водим разговори с турското консулство", потвърди изпълнителният директор на пристанището в Бургас Диян Димов.

Обсъждана е и възможността за облекчаване на визовия режим специално за туристи, които ще пресекат водната граница и ще се върнат обратно в рамките на 48 часа. Ако това стане към Бургас ще има голям интерес от страна на турските туристи, но и в обратна посока.

Към тази морска линия интерес със сигурност ще проявяват и туристи, дошли да почиват на българското море. В момента те имат допълнителни екстри – екскурзии до Несебър, Созопол и селски туризъм.

Според предварителните планове, корабът ще тръгва от Бургас късно вечерта и рано сутрин ще е в Истанбул. Шефът на пристанището Диян Димов смята, че линията трябва да се обслужва от неголям кораб, с около 200 места.

Морски експерти смятат, че и билетът може да стане по джоба на всеки, защото в Турция има държавна политика за дофинансиране с 45 долара на пътник и тази дотация може да се използва.

Една от най-обичаните и екзотични разходки за туристите е по река Камчия, известна като българската Амазонка.

Поне десет моторни лодки, вързани на пристана, предлагат това удоволствие за душата и очите всяко лято. Цената от 5 лева на човек не е мръднала от години. Разходката е 30 минути и започва от курортен комплекс Камчия до устието на реката в Черно море, следва завой и обратно към живописното рибарско селище.

Маршрутът е през обилно зелената лонгозна гора, обявена за природен резерват. От борда на лодката туристите могат да видят понякога сърни и елени, които уплашено се скриват от погледите им, или пък големи риби във водата.

Капитанът на лодката разказва всякакви лакардии за Камчия и гората на гостите си. Първите туристи за този сезон бяха израелци, които излязоха от казината заради разходката, както и руснаци.

Първият български пътнически кораб “Емона" в момента е приказен ресторант в едноименния язовир до Кърджали. Навремето той е превозвал пасажери в Черно море, а сега е туристическа атракция, включен е в стоте национални ресторанта на България.

Корабът бил пуснат на вода в Черно море през 1942 година (по настояване и лична идея на цар Борис III). Именно тогава е било поставено началото на пътническия морски транспорт у нас. “Емона" е дълъг 39 метра, широк е 7, водоизместването му е 217 тона. До 1979-а корабът осъществява регулярни курсове между Бургас и Царево. Идеята “Емона" да бъде докарана от Бургас била на кап. Георги Георгиев, първият българин, осъществил околосветско пътешествие с яхта, вписан в книгата на “Гинес".







Зареждане! Моля, изчакайте ...
0
 
 
Не трябва да остава само като идея. За туризма, за хората, за развитието на града и за използването на природните дадености е важно да се започнат подобни круизи и то колкото се може по-бързо.
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
Още новини от Любопитни новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Юни 2018 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Световно първенство по футбол 2018 година
Масови протести срещу цените на горивата
Григор Димитров на турнири през 2018 г.
ТВ сезон 2017/2018
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Какво всъщност трябва да се случи с Партийния дом?
Реконструкция!
Събаряне и построяване на нова сграда
Събаряне на сградата, построяване на хубава опера, отваряне на гледката към планината
Не мога да преценя
Друго
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:
За контакти
За реклама
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД. Plovdiv24.bg - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени). Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на Медия груп 24 ООД. Мненията изразени във форумите и коментарите към статиите са собственост на авторите им и Медия груп 24 ООД не носи отговорност за тях. Поставянето на връзки към материали в Plovdiv24.bg е свободно. Сайтът е разработен от Медия груп 24 ООД.
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: