ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Читателски
Редица сигнали от пловдивчани към омбудсмана
Автор: Екип Plovdiv24.bg 10:38 / 17.07.2018Коментари (0)2727
©
Анализ на постъпилите сигнали в приемната на Обществения посредник на територията на Община Пловдив през първото шестмесечие на 2018 г.:



Устройство на територията; незаконно строителство


Отработването на сигналите, постъпващи по това направление е особено важна част от работата на институцията. Това е поради обстоятелството, че сигналите, по абсолютна стойност са много на брой, а така също са и с голяма тежест от гледна точка на администрирането им, тъй като се изисква голям времеви и административен капацитет и ресурс. През изтеклия период постъпилите сигнали в направлението са на второ място от всички сигнали, по които е работила нашата институция. Във времето представляват една относителна константа и за шест месеца се подават около 25 сигнала, включително и за настоящия период. В случая трябва да се отбележи, че поставените проблеми са изключително разнообразни и понякога в общинската администрация от образуването на преписката до нейното приключване минават от няколко седмици до няколко месеца. Постъпилите сигнали могат да бъдат групирани в следните по-големи групи, а именно: незаконно строителство; оплаквания срещу общинската администрация за недостатъчна прецизност при извършване на проверка на визирани от гражданите обекти, както и несъгласие с дадени отговори и становища на администрацията; лошо изпълнение на ремонтни дейности по улици и тротоари и не добре санирана сграда, в която живеят много хора по програмата за "енергийна ефективност“ и други сигнали, които са силно индивидуализирани. Не може да не се спомене и фактът, че в приемната идват и граждани от други населени места или граждани на Пловдив, които поставят въпроси относно строителства, касаещи техни интереси, но извън територията на нашия град. Въпреки, че тези случаи не са от териториалната компетентност на Обществения посредник, те биват консултирани и упътвани към коя институция или орган да се обърнат.

Етажна собственост

Сигналите в това направление не са много на брой и представляват около 4 процента от всички, които постъпват в институцията. Във времето техният брой не бележи увеличаване или намаляване, а на практика те са константна величина. През първото шестмесечие на тази година са получени толкова сигнала, колкото за същия период на миналата година. Обикновено гражданите поставят същите въпроси, които са поставяли и в минали периоди за спорове при управление на етажната собственост, както и за начина и смисъла на разходване на общите пари. Има няколко интересни поставени казуси, които са по-различни от тези за течове, идващи от горните етажи или от покривите на жилищните сгради. Единият от тях е с молба за посредничество от страна на Обществения посредник между етажна собственост и Община Пловдив за постигане на извънсъдебно споразумение.

Социална политика

Ресорът продължава да бъде един от най-големите по численост на сигнали, макар и да има известно намаляване спрямо същия период на миналата година. В това полугодие водещата тема е свързана с различни по вид помощи – целева помощ за отопление и еднократна финансова помощ. Те са активно търсени от хора с ниски по размер пенсии, такива без постоянни трудови доходи или притежаващи експертни решения на ТЕЛК. Целевите помощи се отпускат на лица, чийто средномесечен доход за предходните шест месеца преди месеца на подаване за заявлението е по-нисък или равен на диференцирания минимален доход и отговарят на условията на чл. 10 и чл. 11 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане /ППЗСП/. В едно от условията е визирано, че лицето, което кандидатства, не трябва да е извършило разпоредителни сделки с жилищни, вилни, селскостопански или горски имоти през последните 5 години, какъвто е един и от разглежданите случаи. Има и две изключения: когато разпоредителната сделка е извършена, за да се осигури жилище с достъпна жилищна среда на лица с трайни увреждания и когато общата стойност на сделките не надвишава 60-кратния размер на гарантирания минимален доход за съответния период, който за 2017 г. е 65 лв. Гражданите търсят и различни по вид справки за: обезщетения за прекратени трудови договори; размера на пенсии; възстановяване на пари за здравни процедури. Информация за тях сме искали от Териториалното подразделение на НОИ – гр. Пловдив. Общинските жилища, управлявани от ОП "Жилфонд" са били обект на два сигнала. В единия от тях се твърди, че има неотразени суми за внесени наеми от ползвателя на апартамента, а в другия е търсено съдействие за по-бързо настаняване, поради напреднала бременност на гражданката. Останалите сигнали са: молба за съдействие за настаняване в Дом за възрастни хора "Св. Василий Велики" – Пловдив; получаване на безплатна винетка от Дирекция "Социално подпомагане" – Пловдив предвид издадено експертно решение на ТЕЛК; възникнал казус по проект "Родители в заетост".

Здравеопазване

През изминалия период в това направление не са постъпили сигнали, но това не е показател, по който би могло да се съди за проблемите в сферата на здравеопазването на територията на Община Пловдив, понеже институцията на Обществения посредник по принцип е рядко търсена от гражданите за съдействие при решаване на възникнали проблеми.

Образование

В този ресор отчитаме два пъти по-малко сигнали – 6 бр. Те са строго индивидуални и са предимно свързани с тревогите на родители и учители относно обучението и развитието на децата в детските градини и училищата. Възприетият подход от институцията на Обществения посредник винаги да се посещава на място учебното заведение, където са възникнали проблемите, се наложи да бъде използван само веднъж. Той касае приключен случай през 2017 г., чието развитие, обаче проследявахме от тогава до днес. Става дума за дете, преместено от една детска градина в друга, поради затруднена комуникация между родителите на детето и други родители. За съжаление в настоящата детска градина отново се проявиха аналогични конфликти, а институцията ни с помощта на компетентните общински структури се опитва активно да бъде медиатор в затруднените отношения. Друг казус в детските градини възникна във връзка с писмо от ресорния заместниккмет по образованието на Община Пловдив, касаещо забрана за ползване на телевизори в групите в детските градини. Родители потърсиха информация за това дали указанията са с препоръчителен или задължителен характер. Причините за забраната се оказаха получени сигнали за целодневно гледане на телевизия от децата, а стандартите на ООН указват за тази възраст не повече от час на ден. Интерактивното обучение на децата по защитени проекти, финансирани от МОН, може да бъде изпълнявано и от алтернативни техники като интерактивни дъски, таблети и лаптопи, а получените указания фактически целят да потушат съмненията за гледане през по-голямата част от деня на детски филмчета. Родители на деца, на които им предстои второ и трето класиране за прием в общински градини и училища, потърсиха институцията на Обществения посредник за информация и съвет как да подобрят шансовете си в следващото класирена. Въпреки, че гражданите знаят, че системата за класиране е електронна и влиянието на човешкия фактор е сведен до минимум, те отново имат своите съмнения в нейната безпристрастност и обективност. В друг сигнал, предвид получено разпореждане от директор на училище за забрана за ползване на спортна площадка в двора на училището, ръководител на детска занималня ни потърси с молба за съдействие за ползване на площадката през лятната ваканция, понеже децата са ученици в същото училище. Разтревожен родител на дете, на което му предстои да се яви на възпитателно дело, разглеждано спрямо Закона за борба срещу противообщетсвени прояви на малолетни и непълнолетни /ЗБСППМН/, се обърна към институцията за информация относно протичането на такова дело и какви са последствията от него. Същият беше информиран, че делата по ЗБСППМН се разглеждат от създадени комисии към общините, районите или кметствата, като работят съвместно с детските педагогически стаи, органите на образованието и широкото съдействие на обществеността и имат право да налагат възпитателни мерки на малолетни и непълнолетни лица. Законът предвижда също така и възпитателни мерки на родителите или на лицата, които ги заместват, когато се установи, че не са полагани адекватни грижи за възпитанието на децата. Решенията на Комисията могат да бъдат обжалвани в 14-дневен срок пред Районния съд.

Транспорт и безопасност на движението

Този раздел се характеризира с голяма обществена значимост. По принцип постъпват относително голям брой сигнали, което се потвърждава и от настоящия анализ. В сравнение със същия период на миналата година те са съизмерими (12 бр.). Важните теми, които вълнуват гражданите са свързани с паркирането: организацията на паркиране; питане – защо през зимата, когато улиците са непочистени се иска заплащане за "Синя зона“; невъзможност да се паркира в "Синя зона“ при положение, че се притежава разрешение за паркиране. Поставят се и други въпроси, като: отказ за издаване на преференциални карти за пътуване в градския транспорт, поради ненавършени години; оплакване за лошо отношение към гражданите в автобус на градския транспорт; липса на заслони и информационни табели по спирките. В направлението се получи и сигнал, придружен с подписка от стотици граждани, работещи в индустриалната зона на район "Тракия“, която след приватизацията е била разделена на няколко десетки имоти, обособени в отделни Урегулирани поземлени имоти (парцели). Там инфраструктурата (бившите междузаводски пътища) е останала в съсобственост на собствениците в зоната и в момента не е в добро състояние, няма тротоари, движението на товарни и лични автомобили е осезаемо, има много дупки, през зимата не се почиства, а през летните месеци е много прашно. Всичко това застрашава живота и здравето на работниците в тази зона, а техният брой е няколко хиляди души. В този случай при създалия се нормативен и правен вакуум, административните органи (Община Пловдив, сектор "Пътна полиция" и Дирекция "Инспекция по труда") на практика не могат да вземат отношение за решаване на този проблем.

Екологични проблеми

Екологичните проблеми през отчетния период бележат завишаване на броя на сигналите в сравнение със същия период на миналата година. Въпреки важността на раздела, гражданите не поставят определени общоградски въпроси, свързани с екологията, а такива свързани с: димящи комини през зимата, които замърсяват въздуха в квартала; молба за съдействие за оформяне и окастряне на короната на дърветата; неодобряване действията на Община Пловдив при реализиране на проект за ремонт на тротоара, южно от река Марица, при който се изсичат дървета.

Обществен ред и сигурност

Броят на сигналите в това направление на практика е константна величина. През периода е постъпил един сигнал по-малко от същия период на 2017 г. Темите са само за нарушаване на спокойствието на гражданите през нощта, а именно за: извършване на производствена дейност в апартамент; форсиране на двигател на автомобил на работник, който започва работа рано сутринта; шум от работата на магазин в партерно помещение.

Топлофикация; Електроснабдяване и Електроразпределение

Топлофикация

За периода на първото шестмесечие на 2018 г. сигналите са съизмерими със тези от същия период на миналата година. Недоволството на гражданите не е за доставена лоша услуга, а за възникнали финансови задължения към топлофикационното дружество, изразяващи се в неплатени такси за сградна инсталация и плащане на такси и адвокатски хонорари за приключили с решения съдебни дела, за които те твърдят, че не са били уведомявани.

Електроснабдяване и Електроразпределение

В този раздел има само три сигнала, като за решаването на визираните проблеми в два от тях даже не се е стигало до пряката намеса на експерти от "ЕВН България Електроразпределение" ЕАД. Единият е за получен изпълнителен лист, поради задължения към монополиста, а другият за съмнения за разменени тарифи за дневна и нощна консумация. Третият сигнал касае проблеми с присъединяването към електроразпределителната мрежа на вила, находяща се в Пловдивска област.

ВиК

Броят на сигналите в направлението през отчетния период е по-малък от този за същия период на миналата година. От това не може да се направи извод, че проблемите на гражданите са решени в по-голямата им цялост. Това се дължи на факта, че статически отчетите за една и съща сфера никога не се повтарят по един и същи начин. Преобладаващи са сигналите за несъгласие с извършените отчети от инкасаторите, а също така и за разлики при интерполации, които трябва да се плащат по показания на общите водомери. Постъпили са и други сигнали, които са силно индивидуализирани и трудно могат да се групират в групи.

Телекомуникации; Мобилни оператори

В това направление се запазва естеството на проблемите, които възникват при използването на услугите, предлагани от мобилните оператори. Най-големите недоразумения продължават да се създават при сключването на нови договори или преподписване на стари такива, в които очакванията на абоната са едни, а получават други с утежнени условия или непоискани услуги. Постигнатото споразумение с всички оператори, с което всеки техен клиент има възможност да се откаже от срочния си договор, заплащайки неустойка в размер на тримесечен абонамент, е крачка напред в защита правата на потребителя, но се оказва не съвсем достатъчна. Един от капаните, в които може да се попадне, е закупуването на модерен мобилен телефон (смартфон) или таблет с широко прокламираната отстъпка, който обаче е придружен с висока месечна такса. След изтичането на 2-3 месеца клиентът се осъзнава, че размерът на месечната такса /която обикновено се оказва по-голяма от очакванията/ не е по неговите финансови възможности и той заявява пред оператора прекратяване на договора. Няма проблем, само че тогава освен тримесечната неустойка, трябва да се заплати в брой и остатъчната цена на закупеното устройство и то без отстъпката. В крайна сметка закупеният мобилен телефон или таблет се заплащат на реалната им цена, която иначе клиентът не би си позволил. Един от най-показателните случаи е този, при който гражданка през последните шест месеца е била подведена да подпише два договора за мобилни услуги, един договор за мобилен интернет, един договор за стационарен телефон и два договора за закупуване на два мобилни съвременни телефона (смартфони) на лизинг. Това се е случило, въпреки че тя дори не знае как се работи с тях и не може да проведе найобикновен разговор, а какво остава за това да използва включения мобилен интернет или да се обади на майка си в къщи, която не чува звъна на стационарния телефон. В тази връзка се наложи да посетим заедно с гражданката четири пъти офис на мобилния оператор, за да може да се прекратят всички неизгодни договори за нея. Всичко приключи със заплащане на една почти четирицифрена сума от страна на клиентката, като й препоръчахме да заплаща дължимите суми по алтернативни начини, а не в офиси на мобилния оператор. Една от препоръките ни към гражданите, използващи услугите на мобилните оператори е при прекратяване на договор, поради изтичане на срока му, да проверяват за остатъчни задължения, защото почти винаги остават малки суми за плащане, които ако попаднат при съдия-изпълнител могат да се станат много поголеми.

Административно-техническо обслужване

Взаимоотношенията на гражданите с различните видове държавни и общински администрации са една от водещите теми както през изтеклите години, така и сега. Главен дял в поставените проблеми са различни казуси, свързани с размера, начина на изчисление и плащането на данък сгради и такса смет. Режимът на облагане е регламентиран в чл. 10 – чл. 28 от Закона за местните данъци и такси, но гражданите често не приемат за достоверни сумите, които трябва да заплатят. Оспорването започва чрез устен или писмен диалог с местната дирекция "Местни данъци и такси" и понякога достига и до завеждане на съдебни дела. Облагането на превозните средства с данък също е било причина граждани да ни потърсят за съдействие. При два сходни случаи на граждани, чиито МПС-та са били продадени или спряни от движение през 2003 година, през 2018 г. са били известени, че дължат данъци за колите си. След направените справки от наша страна, се оказа, че в единия случай, въпреки че има удостоверение от сектор "Пътна полиция", собственикът не е подал декларация за отписване на партидата в Дирекция "Местни данъци и такси", а в другия случай спирането от движение на колата не е основание за отпадане на данъка след 2007 г., когато българското законодателство се уеднакнява с европейското. В един от сигналите, гражданка се е обърнала към институцията ни с молба за получаване на информация относно това какъв е срокът на валидност на издадено удостоверение за наследници. От направената консултация се установи, дори и за наша изненада, че такъв регламентиран срок няма. Това, обаче не пречи на администрациите да прилагат в практиката, че подобни удостоверения са с шестмесечен срок на валидност. В друг казаус, отнасящ се до промяна на постоянния адрес на гражданин по административен път, е потърсено становището на Министерството на регионалното развитие и благоустройство. Оказва се, че липсва служебен способ за промяна на постоянен адрес, въпреки че гражданинът вече не живее там, а за засегнатите страни остава единствено да докажат своята теза по съдебен път.

Регистрация на търговски обекти; търговска дейност

Въпреки, че през отчетния период са постъпили двойно повече сигнали в сравнение с първото шестмесечие на миналата година, можем да кажем, че в това направление няма голям брой сигнали. С въпросите, които поставят гражданите, най-вече се търси консултация и информация относно: необходими документи за категоризиране на заведения; документи и строителни книжа за откриване на магазини. Също така гражданите се интересуват как да се обърнат към Комисията за защита на потребителите, за да защитят интересите си като такива. Анализът на направлението води до извода, че общинската администрация се справя добре с ангажиментите й към обекти, които извършват търговска дейност на територия общинска собственост.

Сметоизвозване и чистота на улиците

В последно време се забелязва намаляване на сигналите, постъпващи в направлението, което във времето е една трайна тенденция. Обикновено това са сигнали с молба за съдействие за преместване на съдовете за смет от едно място на друго или поставяне на допълнителни такива. Тук следва да направим анализ, че събирането на сметта от специализираните машини е съпроводено с голям шум, което в ранните сутрешни часове пречи на спокойствието на гражданите. По

Достъп до информация

Запазва се обичайната практика в направлението да няма динамика по възникналите проблеми. За изминалото полугодие са постъпили три сигнала, които касаят: оплакване за липса на обявени телефони, на които гражданите да правят справки в Дирекция "Социално подпомагане" – Пловдив и ТП на НОИ – Пловдив; получаване на информация за това до къде е достигнала газификацията в гр. Пловдив, в т.ч. какви са възможностите да се прокара такава на ул. "Иларион Макариополски".

Други

Нараства броя на сигналите в това направление, което е с най-голям дял спрямо всички останали. Нашето обяснение за този процес е дадената възможност на всеки гражданин, който се е обърнал към институцията на Обществения посредник да потърси безотказен, безплатен и бърз отговор на въпроси от всякакво естество. Темите в настоящия ресор трудно биха могли да се систематизират, но все пак преобладаващи са тези, които касаят различни по естество дългове и действия на частни съдебни изпълнители (ЧСИ). Друга съществена част в раздела са казуси, свързани с некоректни работодатели; търсене на подходяща работа; молба за съдействие за стажуване на студенти в общинската администрация. Гражданите трябва да са наясно, че в тази област можем да им помогнем единствено със съвет или информация към кого да се обърнат. В останалите сигнали се касае за: оплакване срещу една от районните администрации за използване на служебен автомобил за лични цели; уволнен учител от гимназия, който води съдебни дела за възстановяване на работа; чешма на територията на гробищен парк, изградена от частен благодетел, която се руши, поради неправилно използване; закупена от голям магазин повредена пералня и забавената й смяна с друга такава; влошени лични взаимоотношения между двама братя; кола, чийто собственик е починал и наследниците не могат да я намерят, а в същото време продължават да плащат данък за нея; съдействие за благотворителна кауза; информация за заведена преписка в едно от Районните управления на МВР за откраднат телефон; призив към общинската администрация в подкрепа развитието на старите занаяти в града; съдействие за получаване на финансова помощ от Община Пловдив от собственик на спортен клуб по бойни изкуства; консултация относно съдебно решение, касаещо пострадала ръка на гражданин от домашно куче без намордник; некачествен ремонт на двигател на автомобил в автосервиз, придружен с помирително споразумение от Комисията за защита на потребителя.

Приключени случаи, поради липса на правомощия (съгласно Правилника за организацията и дейността на Обществения посредник на територията на Община Пловдив)

В този раздел са поставени сигнали, за чието естество институцията на Обществения посредник не може да бъде полезна на гражданите, въпреки нашето желание винаги да сме отзивчиви към всеки поставен проблем. В единия от сигналите бяхме информирани за дейност на частна фирма, която замърсява околната среда с отпадъчен материал, явяваща се и като некоректен работодател като предлага неподходящи условията на труд и имаща задължения към държавата. Проблемите бяха изложени на електронната ни поща, а ние поканихме подателя чрез обратен имейл да ни остави негов телефон или да ни посети в приемната в удобно за него време, за да изложи в пряк разговор подробно своята теза, както и да представи налични документи. До този момент, обаче нямаме отговор. В друг сигнал се визира дело, което е загубено преди 7 години и предстоят действия на частен съдебен изпълнител (ЧСИ). В следващ сигнал е обсъждан отказ на Прокуратурата да даде ход на наказателно производство. В пореден сигнал гражданка търси работа за сина си и едновременно с това поставя въпроси за загубено дело във Върховен касационен съд. В последния постъпил сигнал в това направление гражданка поставя неясни и неразбираеми въпроси, използвайки неточни формулировки.







Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Новини от Пловдив:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Март 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
ТВ и шоу сезон 2023/2024 г.
Парламентарни избори 2024
Дублиращ отбор на ПФК Локомотив
Матури 2023 г.
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Кой е най-успешният демократичен кмет на Пловдив през последните години?
Д-р Гарабед Томасян
Спас Гърневски
Д-р Иван Чомаков
Славчо Атанасов
Иван Тотев
Здравко Димитров
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: