ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Читателски
Възможна ли е градска железница в и около Пловдив?
Автор: Екип Plovdiv24.bg 14:59 / 04.05.2016Коментари (41)18863
©
Илюстративна снимка
Електробуси, железница тип S-Bahn, система от "умни светофари" - така изглежда решението на транспортната задача на Пловдив за следващите 5-7 години. Част от него вече е факт - умното ръководство на градския трафик, което трябва да решава проблемите със задръстванията на 42 стратегически кръстовища в града, стартира от началото на април, макар че стана ясно, че ще са необходими още около 6 месеца, за да влезе системата в ритъм. Инвестицията в нея е около 7 млн. лв.

Въвеждането на електробуси пък е част от инвестиционния проект на най-голямата транспортна компания в града - "Хеброс бус", а в по-мащабен план перспективно решение може да бъде и градският и междуградски S-Bahn - бърз релсов електротранспорт, счита инж. Димитър Попов, управител на компанията "Сити план Пловдив", която е създател на действащия общ устройствен план на града до 2025 г.

Екологичен градски транспорт

Собственикът на "Хеброс бус" Веселин Дошков съобщи, че в края на февруари фирмата му е заявила инвестиционни намерения и търси европейско финансиране за проект за закупуване на 10 електробуса. 

От компанията искат да закупят и станция за акумулиране на евтина енергия от ненатоварените часове от денонощието, която да се ползва за зареждане на електрическите автобуси по всяко време. 

"Очакваме в рамките на година да знаем дали ще успеем да реализираме този проект с еврофинансиране, но ако не осигурим такова, губим интерес към него. Защото цената на един електробус в момента е между 400 000 и 450 000 евро и е 2.5 пъти по-висока от цената на автобус с дизелов двигател клас Евро 6", обясни Дошков. 

По думите му разходите за енергия на електробусите са многократно по-ниски от разходите за други горива, но все пак при висока първоначална инвестиция не е изгодно решение.

Собственикът на "Хеброс бус" счита, че община Пловдив трябва да бъде по-взискателна към компаниите, които осъществяват градския транспорт.

"Около 30 на сто от возилата в Пловдив са "щъркели" - това е шаси на автомобил и рама на автобус. В резултат качеството на транспортната услуга е ниско, защото те са много високи, нестабилни, неудобни за качване и слизане. И макар че имат екологични двигатели, не са решение за следващите 5-7 години", казва Веселин Дошков.

Градска железница?

Перспективно и нестандартно решение на транспортната задача на Пловдив може да бъде градският и междуградски S-Bahn - бърз релсов електротранспорт, счита инж. Димитър Попов, управител на "Сити план Пловдив". 

Неговата фирма е създател на действащия общ устройствен план на града до 2025 г. Транспортната система S-Bahn според идеята на инж. Попов може да работи както в Пловдив, така и по направленията Пещера, Панагюрище, Карлово, Хисаря, Асеновград.

"Нашите изчисления показват, че S-Bahn системата би била добре натоварена с голям пътникопоток и следователно ще бъде икономически изгодна. Тя трябва да се състои от композиции с по 3 вагона.

Идеята е отсечката гара Филипово - Централна гара Пловдив (посока север - юг) да се освободи от тежкотоварен жп трафик и да остане единствено за пътници. Ако това се случи, по автономните релсови трасета може да се развива максимална скорост в града около 60 километра в час или средна скорост 32-38 километра в час", разказва инж. Попов.

Екологичните и икономическите предимства на S-Bahn са вън от всяко съмнение, обяснява предимствата той. Бъдещият S-Bahn би ползвал около 47 км жп пътища.

Инфраструктурата е собственост на НКЖИ, но ако товарният трафик бъде спрян и трасета се включат в автоматизираното управление на жп трафика, те могат да станат съставна част от мрежата на градския транспорт на Пловдив и да следват неговите правила - светофари и спирки, както е нормално за един град.

В бъдеще време

Инженер Попов обаче засега не може да прогнозира приблизителната стойност на пловдивския S-Bahn, защото още няма изготвен идеен проект. Но е оптимист, защото в предвижданията на концепцията за пространствено развитие на община Пловдив, която в момента се одобрява от Общинския съвет в Пловдив, е препоръчано паралелно с актуализацията на общия устройствен план на града да се разработи и идеен проект за S-Bahn.

Според Димитър Попов проектът има добър инвестиционен потенциал за НКЖИ, защото тя има изградена инфраструктура, с която ще се намеси в градските превози. Инвестиционни усилия ще трябват и за електрическите мотриси и вагони, за местата за прекачване, за местоположението на масовите паркинги и гаражи, свързани със системата Park&Ride (паркирай и пътувай), която би съпътствала въвеждането на S-Bahn.

Транспортът в Пловдив в числа

В градския транспорт на Пловдив се осъществяват около 160 000 пътувания дневно, автобусните линии са 29, а броят на автобусите е 210. Техният месечен месечен пробег е 1 350 000 километра при средна скорост 15-18 километра в час. Всеки ден в Пловдив влизат и излизат 83 000 моторни превозни средства, а 38 000 души ползват обществен транспорт към и от Пловдив, за да отидат на работните си места. Градът има стара тролейбусна мрежа, собственост на частна компания. Тролейбуси няма от минимум 4-5 години.



Източник: в.Капитал


Още по темата: общо новини по темата: 39
25.10.2023 »
25.07.2023 »
19.04.2023 »
19.04.2023 »
18.04.2023 »
07.03.2023 »
предишна страница [ 1/7 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...
-1
 
 
ЕТО ЕДНО НАИСТИНА УМНО ПРЕДЛОЖЕНИЕ....НАПРАВЕТЕ ГО....
+1
 
 
Не рентабилно метрото - малък е града с голяма автомобилна "култура" отделно... Вече хроата казах тва е град анселяван без прекъсване 6000 години и високи подпочвени води... Ще иам да го копаме до 3000та тва метро... Прелезите трябва да се оправят...
-2
 
 
Тролейте не са добър транспорт. Целия град е обвит в грозни жици. Често аварират и скороста им на придвижване е ужасна , което сфектирале и трафика. Както казаха и други една модерна железница през града , оформена с добри прелези и оградена МНОГО добре с ограда , копираща други европейски градове би била много ефективна.
-2
 
 
МИСЛЯ ЧЕ ИДЕЯТА ЗА ЖЕЛЕЗНИЦАТА Е ПО ДОБРА ОТ МЕТРОТО ТЪЙ КАТО ЗАПОЧНАТ МЕТРО ДА СТРОЯТ ТОГАВА ЦЯЛ Пловдив ЩЕ ОРЕВЕ ОРТАЛЪКЪТ
+5
 
 
И за тролейбуси и за трамвай съм готов и съгласен с 2 ръце, но не и за щъркели и електробуси в града! Линията, която е закрита в кв. Южен също може да се използва за трасе... Начин, има стига да се намери желанието!!!
+4
 
 
Върнете тролеите и направете нова контактна мрежа като в Стара Загора и Бургас.
+5
 
 
Единствения лесен и по-евтин начин за екологичен градски транспорт е тролейбусния, по голямата част от мрежата я има, токоизправителна станция има, май някой няма интерес да я рехабилитира!
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.

Още новини от Новини от Пловдив:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Март 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Григор Димитров в турнири през 2024 година
Парламентарни избори 2024
ТВ и шоу сезон 2023/2024 г.
Стрелба в Москва
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Кой е най-успешният демократичен кмет на Пловдив през последните години?
Д-р Гарабед Томасян
Спас Гърневски
Д-р Иван Чомаков
Славчо Атанасов
Иван Тотев
Здравко Димитров
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: